TILL ER SOM SKA VÄLJA GYMNASIE

Fått flera frågor angående gymnasie och val inför det, så tänkte passa på att berätta lite om mitt val och hur jag kom fram till slutgiltiga valet. För jag förstår vilken stress, panik och funderingar alla har nu som ska välja!

Det är snart ett år sedan jag gjorde mitt val. Och jag vet inte hur många gånger jag ändrade mig innan jag skickade in ansökan. Men jag skaffade mig en så kallad "framtidscoach" som ger en tips och råd och berättar sin historia angående gymnasievalet. Hon jag hade hjälpte mig verkligen att förstå att jag skulle välja det som kändes bäst, oavsett hur långt jag fick åka eller hur tidigt jag behövde gå upp. Jag valde alltså efter hjärtat, vad som skulle passa mig bäst. Struntade totalt i vad mina vänner valde för jag visste att jag skulle lära känna nya och samtidigt hålla kontakten med dom. 
Jag har nu gått en termin på Hushagsgymnasiet i Borlänge och trivs som fisken i vattnet, känner fortfarande att jag valt rätt. För det är ju med mat och bakverk jag vill hålla på med! Så linjen passar mig alldeles perfekt och jag struntar fullständigt i att jag får gå upp strax efter fem varje morgon för att ta mig till skolan.
När dessa tre år är slut så har jag ju faktiskt en utbildning och kan få jobb direkt.
Vi har ungefär häften karaktär och hälften vanliga ämnen så som matte, svenska, naturkunskap och engelska i första ring. Vi läser också andra kurser som till exempel hygienkunskap, livsmedel - och närlingslära en gång i veckan. Lärarna är jättebra, trevliga och snälla och alla säger hej när man möter dom. Det är faktiskt något jag tycker om, man blir ju liksom gladare när man är trevliga mot varandra.
I ettan testar man på de olika inriktningarna, så man har fyra veckor per avdelning om man säger så, sen byter man till nästa och så vidare. Vi bakar, styckar, lagar mat, lär oss hur man serverar och så.
Om någon vecka ska jag också göra ett val, vad jag vill göra i tvåan och trean.
Man får ju välja mellan chark/färskvaror/delikatess, konditori/bageri eller restaurang/servering, som man läser de två fortsatta åren. Och så som det ser ut nu så kommer jag välja konditori/bageri.
Det var lite om min linje (Restaurang - och livsmedelsprogrammet) och gymnasie. Men det är alltså INTE Hotell och Restaurang jag läser, utan mer hur man lagar maten.
Har ni fler frågor? Då får ni gärna kontakta mig så ska jag försöka hjälpa er så gott jag kan!
Skicka iväg ett mejl till [email protected] eller skicka ett PM via Facebook.


 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0