HUR MAN LÄGGER IN EN EGEN HEADER OCH ÄNDRAR TYPSNITT/TEXT

Anonym om INTE HEMMA:
Hej! Håller på att byta blogg till blogg.se. Men jag ffattar inte hur man laddar upp header, ändrar textstil osv.. Kan du ta det i ett inlägg? :)
SV; Självklart kan jag göra det! 

HEADER:
För att ladda upp en header, måste du först och främst ladda upp den som bild. Storleken beror på hur bred din blogg är. Min header är 1000px; bred, så min headerbild är uppladdad i strl. 1000 :)
När bilden är uppladdad, klicka på den, och sedan kommer det fram en adress som du sedan kopierar. Gå sedan in på "redigera stilmall" eller vad det nu står, och leta reda på #header avsnittet. Såhär ska det se ut, ungefär:
#header {
background: #000000
url(https://cdn3.cdnme.se/cdn/6-2/851843/images/2011/feliciaaaaa2_160130366.jpg) no-repeat right center;
padding-left: 0px;
padding-bottom: px;
padding-top: 0px;
margin: 0px 0px 0px;
width: 1000px;
height: 480px;
}

#header {
background: #000000
url(Adressen till din bild) no-repeat right center;
padding-left: 0px;
padding-bottom: px;
padding-top: 0px;
margin: 0px 0px 0px;
width: 1000px;
height: 480px;

När du hittat på det, klistrar du in adressen inom parantesen där det står Adressen till din bild. Sedan får du prova dig fram med höjden på headern och bredden såklart.
Width = bredden
Height = höjden

TEXT OCH TYPSNITT:
För att ändra textstilen i dina inlägg, så måste du gå in på "redigera din stilmall" och sedan leta reda på avsnittet .entrybody{. Såhär ser min ut:

/** Post's body text **/
.entrybody {
font-family:  Helvetica, sans-serif;
font-size: 16px;
font-weight: normal;
color: #000000;
line-height: 150%;
margin: 0px 0px 10px;
background-color: #FFFFFF;
padding: 10px;
}

Där det står font-family: Helvetica, sans-serif; ändrar du bara till den stilen du vill ha, där det står Helvetica, sans-serif;
Exempel: 
font-family:  Tahoma, sans-serif;
font-family:  Arial, sans-serif;.

Resten tror jag du förstår, det är inte så himla svårt! :)
Är det något mer ni vill ha reda på? SÄG DET!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0