KONFEKTKAKA

 Ett recept ur boken "Kladdkakor" av Maria Öhrn.

Jag bakade här om dagen som jag sa. Det blev ingen vanlig kladdkaka utan en lite mer mäktig och lyxigare variant, men den är superduper enkel och det behövs inte många ingredienser.

INGREDIENSER:

200 g smör eller margarin
200 g mörk blockchoklad
4 ägg
2 dl strösocker
2 ½ dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

GÖR SÅ HÄR:
"Smörj och bröa en form med löstagbarkant (jag tog en som var 26 cm i diameter). Smält smöret i en kastrull på svag värme. Bryt ner blockchokladen och dra kastrullen från värmen. Rör om då och då tills chokladen smält helt. Vispa ägg och socker pösigt och rör försiktigt ner chokladsmeten. Blanda mjöl och bakpulver och vänd ner det i smeten. Försök att ta bort eventuella klumpar (jag siktade i mjölet och bakpulvret). Häll smeten i formen och grädda i drygt 12 minuter i 225 grader. Förvara kallt!"

Den var gudomligt god. Smakade mer som en kladdkaka man köper på café eller liknande. Jättegott med en klick grädde till, men den är mäktig så ta en liten bit åt gången! Den räcker till många personer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0